EPOS Panelsamtal på Folk och världsmusikgalan 2018

event-img3

EPOS – Equality & Plurality On Stage presenterar: #Metoo – Vad kan folk & världsmusikscenen lära av höstens rörelse?

Efter höstens omskakande Metoo-rörelse har de flesta branscher, inte minst inom kultursektorn, funnit det angeläget att arbeta med trakasserier och osunda maktstrukturer. Vad betyder erfarenheterna från #Metoo-rörelsen för folk- & världsmusikbranschen? Vilka delar av debatten är viktigast och mest aktuella för vår bransch och vilka lärdomar kan vi dra? Vilka risker och fallgropar är mest relevanta inom folk- och världsmusik och dans och vad behöver göras för att skapa jämställda kreativa rum och arbetsstrukturer där alla känner sig lika trygga och har samma chanser och möjligheter att bli hörda och vara verksamma som artister, producenter och kulturarbetare?

EPOS panelsamtal med deltagare från olika delar av folk- och världsmusik och dansscenen i Sverige syftar till att skapa en öppen och konstruktiv diskussion för att förbättra allas våra strategier att tillsammans arbeta för att skapa goda arbetsklimat för alla. Seminariet vänder sig till kvinnor, män och andra i alla åldrar och delar av folk- och världsmusik och dansscenen. Panelsamtalet följs av en öppen diskussion. Fri entré.

Medverkande:

Paloma Madrid koreograf, performer och dansare. Madrids danskonst placeras mellan communitybaserade och konstfältet. Röda tråden genom hennes koreografier är kropp, rörelse och energi i relation till läkning. Dans i Lägenhet, en dansföreställning som lånas genom biblioteket, precis som när du lånar hem en bok var en av Palomas kraftfulla verk som inspirerat och som fick stor medial uppmärksamhet 2008 tom 2013, verket turnerade nationellt och internationellt. Paloma har jobbat med konstnären Marina Abramovic i "The cleaner" och med koreografen Deborah Hay i solo performance "Market" Under 2017 inledde hon ett samarbete med dansaren Belén Maya. Paloma har sedan 2005 koreograferat ett tjugotal föreställningar och kurerat dansfestivaler. Konstnärsnämndens arbetsstipendiat 2016 och 2017. Utbildad i koreografi 2015 och danspedagogik 2004 med flamenco som inriktning från DOCH/Uniarts, Stockholm. Initiativtagare till #tystdansa

www.palomamadrid.me

 

Emilia Amper är en av Sveriges mest framgångsrika folkmusiker i dag med en diger meritlista. Flerfaldigt Grammynominerad och vinnare av Norwegian Grammy Award, Årets Artist på Folk & Världsmusikgalan 2014, vinnare av Nordic Composers Award och världsmästare i nyckelharpa är bara et axplock. Hon turnerar flitigt över hela världen som soloartist och med olika projekt som The forbidden Orchestra, ODE och Frode Haltlis Grenseskogen och har samarbetat med bl a Västerår Symfonietta, Trondheim Symphony Orchestra och med bl a afrikansk, persisk, arabisk musik såväl som med flamenco och jazz. Emilia Amper har i sitt musikerskap ett starkt engagemang för jämställdhet i branschen.

 

Niclas Pereira dos Reis Lindblad, verksamhetsledare för RFoD, har mer än 20 års erfarenhet av musikbranschen och har bland annat arbetat som dj, konsertproducent på Södra Teatern, Selam, Kulturhuset Stadsteatern och som handläggare för musik på Stockholms stads kulturförvaltning. Niclas har också haft uppdrag som sakkunnig i folk-och världsmusik för Kulturbryggan, i arbetsgruppen för fonogramstöd på Kulturrådet och i juryn för folk- och världsmusikgalan. Han har även arbetat i skivaffären Multikulti och suttit i programråd för Re:Orient och Oslo World Music Festival.

 

Moderator: Ulrika Gunnarsson, folksångerska och producent på Musik i Syd. Ulrika Gunnarsson har en bakgrund som journalist på Sveriges Radio P2 och har bl a varit verksam på Svenskt visarkiv och som jämställdhetskoordinator på Statens Musikverk.

 

Arr: Equality and Plurality On Stage EPOS. Med stöd av MUCF.

Photos/Documents