EPOS meets Waed Bouhassoun

event-img3

Med fötter i Paris och rötter i Syrien
Avståndet till Syrien har inte förändrat hennes traditionella musikstil, tvärtom.
För att inte förlora sina rötter har oud-spelaren Waed Bouhassoun snarare dykt
djupare ner i arabisk musik och kultur.
Journalisten Katarina Lind och musikern Emma Swensson har rest från Sverige till Paris för att
samtala med Waed Bouhassoun om att spela traditionell musik i en stad långt från ens rötter.
Waed Bouhassoun böjer sig fram i den tysta lägenheten i Paris.
– Du vet, kärleken är sorglig.
Hon är en syrisk oud-spelare, sångare och kompositör som främst tonsätter arabisk
poesi från 1920- och 30-talet, samt sufiska dikter. I hennes förra skiva, L’ame du luth
(2014) finns det en sorgsen ton trots att sångerna handlar om kärlek. Waed berättar att
de äldre sufiska och arabiska kärleksdikterna alltid slutar olyckliga, men det finns något
vackert i det, tycker hon. Det är separationen i de äldre arabiska kärleksdikterna och
längtan efter gud i de sufiska som kan få dem att låta vemodiga. Efter en stund lägger
hon till:
 
- Men kanske låter de sorgsna för att jag själv inte mådde så bra under den
perioden.

Moa
moa@epos.nu

Photos/Documents